Czy ATS może wspierać budowę marki pracodawcy?
Systemy typu ATS (ang. applicant tracking system) są cenionym narzędziem przez działy HR. Ułatwiają współpracę oraz komunikację z kandydatami oraz innymi osobami zaangażowanymi w proces rekrutacji. Ułatwiają również codzienną pracę osobom odpowiedzialnym za rekrutację oraz ich przełożonym. Rynek polski oferuje dziś sporo rozwiązań i firma szukająca systemu dla siebie, na pewno znajdzie odpowiednie narzędzie. Dziś jednak chcę Wam opowiedzieć o systemie, który mnie, jako osobę zajmującą się employer brandingiem, szczególnie zainteresował, gdyż nie tylko ułatwia nam – rekruterom pracę, ale także wspiera budowę marki pracodawcy.
softgarden
System softgarden, bo o nim mowa, funkcjonuje na polskim rynku od niedawna, a nie sposób opisać wszystkie jego funkcje. Kiedy pierwszy raz o nim przeczytałam pomyślałam: system idealny! Z jednej bowiem strony zawiera szereg funkcji związanych stricte z rekrutacją, rekomendacjami, z drugiej natomiast jest narzędziem dostarczającym realne korzyści związane z wizerunkiem marki pracodawcy. Poniżej opiszę kilka funkcji systemu, które szczególnie zwróciły moją uwagę.
Więcej informacji o systemie znajdziesz TU
Zespoły rekrutacyjne
System pozwala na każdorazowe tworzenie zespołów rekrutacyjnych odpowiedzialnych za daną rekrutację wraz z różnorodnymi uprawnieniami. W ramach zespołu z poziomu systemu możemy udostępniać pliki oraz przydatne informacje. Możemy oceniać kandydatów na podstawie wcześniej przypisanych wag oraz przekazywać im informacje zwrotne. Dzięki automatycznej funkcji przypominania jest duża szansa, że nie umknie nam żaden feedback. Dodatkowo, publikując ogłoszenie możemy zaplanować, ile dni oferta będzie dostępna jedynie wewnątrz organizacji z możliwością rekomendowania znajomych, a po jakim czasie będzie dostępna dla wszystkich, także spoza firmy. Możemy również publikować nasze oferty na portalach zewnętrznych, używać słów kluczowych, zamieszczać formularze aplikacyjne.
Mobile
System ma swoją aplikację mobilną, dzięki której nawet offline w dowolnym miejscu oraz czasie możemy zapoznać się z dokumentami aplikacyjnymi. Jest to na pewno spore ułatwienie dla osób rekrutujących, szczególnie wtedy, gdy udają się na spotkania poza swoje miejsce pracy.
Feedback od kandydatów
Funkcją, która mi bardzo przypadła do gustu jest możliwość otrzymywania feedbacku od kandydatów, a więc osób realnie uczestniczących w naszych procesach rekrutacyjnych. Mogą oni ocenić poszczególne etapy procesu rekrutacji. Także pracownicy mają możliwość zamieszczenia informacji zwrotnej. W dobie niezweryfikowanych opinii, które często uderzają w pracodawców, portali typu GoWork, na których pracownicy mogą pisać co im się podoba, takie rozwiązanie jest spełnieniem mojego marzenia o feedbacku dla pracodawców. Dzięki niemu inny kandydat ma konkretny obraz tego, jak wygląda rekrutacja oraz praca w danej firmie.
Więcej o feedbacku przeczytasz TU
Akcja: rekomendacja!
Doskonale wiemy, jak wartościowe są polecenia. System ułatwia naszym pracownikom udostępnianie ofert w mediach społecznościowych oraz można z jego poziomu przyznawać nagrody za rekomendowane ogłoszenia o pracę.
Baza kandydatów
softgarden posiada możliwość korzystania z puli kandydatów, którzy w danym momencie są otwarci na nowe propozycje. Możemy w systemie wyszukiwać kandydatów oraz zapraszać ich do udziału w rekrutacji. Wiem, że ta funkcja jest szalenie trudna w realizacji, bo wymaga od firmy dostarczającej rozwiązanie zbudowania dużej bazy osób poszukujących pracy. Trzymam kciuki za jej rozwój, bo wiem, że wielu firmom się to nie udało.
Statystyki
Ogromnym ułatwieniem dla osób prowadzących rekrutację oraz ich przełożonych są statystyki, które są widoczne z poziomu systemu od razu po wejściu do niego. Nie musimy zagłębiać się w poszczególne rekrutacje, aby dowiedzieć się, że nie otworzyliśmy określonej puli kandydatów czy nie przekazaliśmy iluś osobom feedbacku. Pamiętam, że kiedy rozpoczynałam pracę z systemami typu ATS, musiałam wchodzić w konkretne rekrutacje, aby uzyskać statystyki. W softgarden jest to widoczne od razu i na pewno motywuje nas rekruterów do codziennej pracy.
Wsparcie dla marki pracodawcy
Elementem, który w systemie softgarden niezaprzeczalnie wpływa na odbiór naszej marki jest możliwość prezentacji opinii, o których pisałam wcześniej, a które na bieżąco prezentują transparentną ocenę procesu rekrutacji oraz pracy w naszej organizacji. Drugim elementem, który wspiera budowę marki pracodawcy jest możliwość stworzenia w systemie modułowej strony kariera. Genialne rozwiązanie, szczególnie dla małych firm, które nie posiadają strony kariera w ogóle bądź jest ona nie dostosowana do obecnych trendów. Kiedy pisałam książkę, bardzo dużo czasu poświęciłam na weryfikację stron kariera u pracodawców w Polsce. I niestety doszłam do wniosku, że mamy jeszcze bardzo dużo pracy do zrobienia w tym temacie. softgarden, działając podobnie jak ecommerce, pozwala na stworzenie zoptymalizowanej pod wyszukiwarki strony kariera, dzięki systemowi modułowemu. W jej ramach automatycznie synchronizują się nasze wszystkie oferty pracy.
Więcej o stronie kariera przeczytasz TU
Dla mnie system softgarden jest idealnym połączeniem funkcji związanych z rekrutacją oraz marką pracodawcy. Dajcie znać, czy korzystacie z tego rozwiązania i czy je znaliście wcześniej 🙂
Mam też nadzieję, że prezentacja narzędzi HR-owych na blogu będzie dla Was przydatna!
Wpis przygotowany we współpracy z softgarden, które udostępniło mi system do testów.
Bardzo ciekawy artykuł. Praca z ATS jest bardzo przydatna na stanowisku rekrutera. W https://digitalx.pl/ również korzystamy z tego rozwiązania świetnie się sprawdza 🙂