W którymś z postów pisałam, że uwielbiam czytać. Tak było od kiedy pamiętam. Od dziecka czytałam wieczorami i nocą, a gdy moja mama gasiła światło, wkładałam sobie lampkę pod kołdrę i ledwie oddychając pochłaniałam fragmenty, które nie pozwalały mi spokojnie zasnąć. Dziś na czytanie nie mam już tyle czasu co kiedyś, a kiedy sięgam po książkę jest to zazwyczaj lektura dla mojego synka, albo coś z zakresu HR. Pinokia i Małego księcia chyba nie muszę Wam rekomendować, ale chętnie raz na jakiś czas będę polecała literaturę branżową, która mnie zainteresowała.

Dziś postanowiłam skupić się na tematyce employer brandingu.

Judith Leary-Joyce, Budowanie wizerunku pracodawcy z wyboru.

Pierwsza książka z zakresu wizerunku pracodawcy, którą miałam okazję przeczytać. Przyznaję, że lubię się inspirować praktykami zagranicznymi, natomiast jeśli chodzi o Leary-Joyce przykłady podane w książce mocno odbiegają od polskich warunków, co zakłóca nieco czytanie. Dla mnie jest to pozycja raczej o kulturze organizacyjnej w duchu dbania o pracowników i relacje z nimi. Znajdziemy tu więc wiedzę dotyczącą świadomego przywództwa, budowania poczucia przynależności z pracownikami oraz zaangażowania. Autorka omówiła też podstawowe procesy, takie jak komunikacja, przebieg procesu rekrutacji oraz oceny. Książka może stanowić inspirację dla właścicieli firm oraz menedżerów, którzy szukają swojego stylu zarządzania.

Marek Kołowski, Employer branding. Budowanie wizerunku pracodawcy krok po kroku.

Książka Marka Kozłowskiego była jedną z pierwszych książek na polskim rynku wydawniczym w obszarze employer brandingu. Dla mnie pozycja obowiązkowa, bo jest – jak sam tytuł wskazuje – krok po kroku wprowadzeniem do idei budowania wizerunku pracodawcy. Autor zaznajamia czytelnika z historią employer brandingu oraz pokazuje proces budowania strategii budowania wizerunku pracodawcy w kontekście strategii całej organizacji. Dużym atutem książki Marka Kozłowskiego jest przegląd działań podejmowanych przez firmy w obszarze employer brandingu wewnętrznego i zewnętrznego, dzięki czemu czytelnik może zainspirować się lub usystematyzować swoją wiedzę. Pomimo tego, że książka gości już dosyć długo na rynku, studia przypadków w niej opisane nie straciły na aktualności i nadal mogą stanowić inspirację dla osób zajmujących się employer brandingiem.

Julita Dąbrowska, Employer branding. Marka pracodawcy w praktyce.

Pewnie nie odkryję Ameryki polecając tę książkę, bo niewątpliwie jest to lektura obowiązkowa, dla każdego kto interesuje się wizerunkiem, czy marką pracodawcy. Wartością tej pozycji jest podejście do employer brandingu z punktu widzenia marketingu, bo w tym obszarze autorka ma ogromne doświadczenie. Nie każdy HR-owiec ma wiedzę z zakresu marketingu, a namiastkę potrzebną do budowania wizerunku pracodawcy otrzymujemy w książce Julity Dąbrowskiej. Autorka zaznajamia czytelnika z podstawami teoretycznymi, o których każdy szanujący się HR-owiec powinien wiedzieć podpierając się przy tym wieloma przykładami z praktyki oraz danymi liczbowymi. W książce znajdziemy przegląd modeli employer brandingu, opisaną krok po kroku drogę do opracowania strategii budowania wizerunku pracodawcy oraz wiele praktycznych zastosowań.

Katarzyna Wojtaszczyk, Employer branding czyli zarządzanie marką pracodawcy. Uwarunkowania, procesy, pomiar.

Katarzyna Wojtaszczyk jest profesorem Uniwersytetu Łódzkiego i jej publikacje mają charakter naukowy. Nie inaczej jest z książką, którą Wam polecam. Dużym atutem książki prof. Wojtaszczyk jest prezentacja wieloletnich badań autorki oraz zespołu zajmującego się tematyką marki pracodawcy na Uniwersytecie Łódzkim. Czytelnik może więc liczyć na dogłębną analizę takich elementów jak proces employer branding, wizerunek marki pracodawcy oraz siły marki, którą definiuje się jako lojalność wobec pracodawcy. Autorka przedstawia trendy i omawia powody, dla których warto świadomie angażować się w prace nad marką pracodawcy. Z książki możemy także dowiedzieć się o narzędziach i procedurach wzmacniania siły marki. Propozycja Katarzyny Wojtaszczyk to lektura obowiązkowa dla wszystkich tych, którzy employer brandingiem i marką pracodawcy zajmują się na co dzień.

Magdalena Daszkiewicz, Sylwia Wrona, Kreowanie marki korporacyjnej.

Bardzo ciekawa pozycja, do której często wracam. Autorki książki umiejętnie połączyły swoją wiedzę naukową – obie mają tytuł doktora ekonomii, oraz doświadczenie praktyczne. Z tej mieszanki powstała interesująca propozycja dla tych, którzy chcą się dowiedzieć czym jest marka korporacyjna, czym różni się od marki produktowej oraz co wpływa na wizerunek i reputację firmy. Pomimo tego, że samemu employer brandingowi autorki poświęcają raptem kilkanaście stron, otrzymujemy przegląd działań z zakresu budowania wizerunku pracodawcy oraz przegląd dobrych praktyk wraz z nazwami firm, od których możemy się zainspirować. Książka dobra dla tych, którzy chcą poszerzyć swoją wiedzę z zakresu employer brandingu o zagadnienia dotyczące samej marki i wizerunku.

Dzisiejsze propozycje to dopiero namiastka tego, co chcę Wam polecić w kontekście literatury. Wkrótce na blogu pojawią się także propozycje książek, które nie do końca są związane z branżą HR, ale są dla mnie inspiracją do rozwoju.

Udostępnij:
Autor wpisu: Ula Zając-Pałdyna
Założycielka HR na obcasach, właścicielka agencji doradztwa personalnego, prawniczka pisząca doktorat z zarządzania.