Wydajesz grubą kasę na ogłoszenia o pracę, a kandydatów jak nie było, tak nie ma? Denerwujesz się, bo na Twoją ofertę pracy odpowiadają niewłaściwi kandydaci? Przeglądasz dziesiątki nieodpowiednich CV? Zamiast narzekać na trudny rynek pracy albo niewłaściwe postępowanie kandydatów, zastanów się, czy Twoje ogłoszenie jest dobrze napisane. Czy na pewno trafia ono do tych, na których Ci zależy. Czy zawiera te informacje, których poszukują kandydaci.

Zacznijmy od opisu pracodawcy

  • W związku z dynamicznym rozwojem (…)
  • Lider na rynku (…)
  • Firma z branży X oferująca produkty (…)
  • Międzynarodowa organizacja świadcząca usługi (…)

Znasz to skądś? Większość ogłoszeń o pracę rozpoczyna się właśnie od tych słów. Myślę, że wynika to w głównej mierze z tego, że na szybko wrzucamy ogłoszenie do sieci i nie zastanawiamy się nad tą sekcją. Poza tym pewnie ktoś kiedyś stworzył ten opis i powielamy go w kolejnych ogłoszeniach. A gdyby dłużej zastanowić się właśnie nad krótkim opisem firmy, który rozpoczyna ogłoszenie, doszlibyśmy do wniosku, że sekcja ta wcale nie jest kierowana do kandydatów. Opis na górze ogłoszenia formułowany jest raczej pod kątem potencjalnych klientów – odbiorców usług bądź produktów firmy. A przecież właśnie na kandydatach i ich uwadze nam zależy!

Zanim więc na szybko wrzucisz ogłoszenie o pracę, zastanów się nad tym, jak pierwsze zdania mają przyciągnąć tych, na których Ci zależy. Czy zwrócą uwagę na to, że jesteś liderem na rynku? Być może, ale może trafniej byłoby wrzucić w opis firmy elementy, które przyciągną konkretną grupę zawodową? A może w opisie firmy warto postawić na wartości organizacji, które są dla nas ważne jako pracodawcy? A może skupić się na EVP, czyli propozycji wartości, która już od pierwszych zdań pomoże zainteresować odbiorcę. Nie ma jednej dobrej odpowiedzi na to, co powinno znaleźć się w opisie firmy na początku ogłoszenia, jednak uważam, że pisząc go pod kątem marketingowym, sprzedażowym, tracimy przestrzeń, za którą przecież płacimy. Możesz wypróbować kilka możliwości, spróbować na kilka sposobów podejść do opisu firmy i pytać kandydatów w trakcie rozmów, co przyciągnęło ich uwagę.

Zwróć również uwagę na jeden aspekt – ogłoszenie powinniśmy pisać pod kątem grupy odbiorców, do której kierujemy treść, opis firmy również powinien być do niej dostosowany. Dlatego też opisy firmy powinny się różnić w ogłoszeniach, mimo że cały czas pracujemy w jednej organizacji.

Zastanów się nad wymaganiami i opisem zadań na stanowisku

Wymagania i zakres obowiązków napisane klasycznie w stronie biernej raczej nie wyróżnią się na tle innych podobnych ogłoszeń. Zastanów się nad tym, aby opisać zakres zadań i wymagania w taki sposób, aby kandydat czy kandydatka po ich przeczytaniu mieli poczucie, że chodzi właśnie o nich. Może warto zamienić stronę bierną na czynną? Ustalając zarówno zakres obowiązków, jak i wymagania, ustal z potencjalnym przełożonym, które z nich są kluczowe, a o które możecie dopytać w formularzu rekrutacyjnym bądź podczas rozmów. Nie warto wymieniać wszystkich obowiązków i wymagań, które znajdują się w opisie stanowiska, a skupić się na tych kluczowych, które pozwolą z jednej strony odsiać nieodpowiednich kandydatów, z drugiej przedstawić jak najlepiej zarys stanowiska potencjalnym pracownikom. 

W kontekście opisu zadań oraz wymagań, warto również spojrzeć na nie przez pryzmat tego, co oferujemy. Jeśli umieścimy bardzo długi zakres wymagań i zadań na stanowisku, a nasza oferta będzie krótka i mizerna, nie oczekujmy zalewu aplikacji. Odbiorcy powinni czuć, że nasza oferta jest współmierna do tego, czego wymagamy od kandydatów.

Przeformułuj swoją ofertę

Czy wiesz, że co 4 kandydat poprawiłby szczere i rzetelne przedstawienie warunków pracy w firmie i na danym stanowisku? Tak wynika z badań eRecruitera. I wcale mnie to nie dziwi. Kandydaci chcą konkretów w ogłoszeniach, bo zazwyczaj czytają bardzo ogólne informacje, które nie różnią się od informacji innych pracodawców. Co widzą potencjalni pracownicy? 

  • Młody dynamiczny zespół
  • Owocowe czwartki
  • Atrakcyjne wynagrodzenie
  • Możliwość rozwoju
  • Narzędzia niezbędne do pracy.

Czy tak ujęta propozycja wartości jest w stanie przyciągnąć kandydata i wyróżnić naszą ofertę spośród innych? Odpowiedź brzmi – NIE! Żadna firma nie jest w stanie się wyróżnić tak ogólnymi stwierdzeniami. W zasadzie powielanie tego typu określeń powoduje, że ponownie tracimy przestrzeń, za którą płacimy.

Co zatem warto zamieścić w ofercie dla potencjalnego pracownika? Przede wszystkim warto sobie, przełożonemu oraz pracownikom wykonującym podobną pracę zadać pytanie: dlaczego lubią swoją pracę? Co w niej cenią? Jaka wartość płynie z pracy na tym konkretnym stanowisku, w tym konkretnym dziale i w tej organizacji? I właśnie te elementy wrzucić do oferty. Wcale nie muszą to być super oryginalne elementy, ale muszą być prawdziwe. Druga kwestia to nasza organizacyjna propozycja wartości, czyli EVP, które powinno znaleźć odzwierciedlenie w ogłoszeniu. Przy konstruowaniu oferty dla kandydatów warto postawić na konkrety. Nie piszmy, że oferujemy rozwój (nawet jeśli rzeczywiście tak jest), ale opiszmy konkretnie, co w naszej organizacji oznacza możliwość rozwoju. Czy jest to możliwość udziału w szkoleniach i konferencjach, a może udział w programie menedżerskim, a może coś jeszcze innego. Im konkretniej i dokładniej, tym lepiej.

Ogłoszenie rekrutacyjne to nasza wizytówka, powinno więc być napisane poprawnie, ale także winno przedstawiać nas jako pracodawcę i naszą ofertę pracy. To trochę taka oferta marketingowa skierowana do potencjalnych pracowników. Często zastanawiamy się, dlaczego otrzymujemy zbyt wiele aplikacji albo odwrotnie – niewiele osób interesuje się naszą ofertą. Powodem takiej sytuacji może być właśnie konstrukcja naszego ogłoszenia oraz treść, którą w nim zawarliśmy. Dlatego warto poświęcić trochę czasu, najlepiej z menedżerami, dla których rekrutujemy oraz pracownikami, którzy pracują na stanowiskach, na które rekrutujemy i wspólnie zastanowić się nad przeformułowaniem ogłoszenia o pracę. O czym jeszcze warto pamiętać?

  • Nie używaj zbyt górnolotnych, ogólnych i nic nieznaczących stwierdzeń
  • Używaj języka, którym posługuje się Twój odbiorca
  • Dostosuj treść oraz język ogłoszenia do miejsca, w którym zamieszczasz ofertę
  • Przekaż w ogłoszeniu propozycję wartości
  • Zerknij na konkurencję i postaraj się wyróżnić na jej tle
  • Nie pisz zbyt długiego ogłoszenia, ono ma być Twoją wizytówką.

Trzymam kciuki za Twoje ogłoszenia o pracę!

Udostępnij:
Autor wpisu: Ula Zając-Pałdyna
Założycielka HR na obcasach, właścicielka agencji doradztwa personalnego, prawniczka pisząca doktorat z zarządzania.