Konkursy dla pracodawców – czy warto brać w nich udział?

Coraz więcej pracodawców, chcąc zadbać o swój wizerunek i prestiż, bierze udział we wszelakich konkursach i plebiscytach. Na pewno słyszałeś/-aś o konkursach na najlepszego pracodawcę czy najlepsze miejsce pracy. Tylko czy warto brać udział w tego typu plebiscytach? Jak dobrać konkurs, który będzie wiarygodny i rzetelny? Czy potencjalni pracownicy będą brali pod uwagę to kryterium przy szukaniu pracodawcy?

Kiedy warto brać udział w konkursach?

Pierwsze pytanie, na które sobie powinniśmy odpowiedzieć winno brzmieć:

W jakim celu mielibyśmy brać udział w konkursach dla pracodawców czy plebiscytach?

  • Czy może chcemy się pochwalić świetnym miejscem do pracy, które doceniają pracownicy i kandydaci?
  • Czy proponujemy swoim ludziom coś, co wyróżnia nas spośród innych pracodawców na rynku?
  • Czy może wprowadziliśmy w organizacji jakiś proces czy projekt z zakresu employer brandingu/ wellbeingu czy inny, którym warto pochwalić się innym?

Jeśli na któreś z powyższych pytań odpowiedzieliśmy twierdząco, warto zastanowić się nad udziałem w jakimś konkursie, który wyróżnia pracodawców. Jeśli jednak udział w konkursie ma być jedynie przykrywką do tego, że nie działamy fair, niewłaściwie traktujemy swoich ludzi i mamy problemy w związku z tym z brakiem kandydatów czy zaangażowaniem pracowników, udział w jakimkolwiek plebiscycie powinniśmy odwiesić na kołek. Nie ma bowiem sensu przykrywać problemów nagrodami czy statuetkami, które mają znikomą wartość, bo nie odzwierciedlają rzeczywistej kondycji nas jako pracodawcy. 

Konkursy powinny być narzędziem w ręku employer brandingowców i powinniśmy po nie sięgać tylko wtedy, gdy rzeczywiście możemy się czymś wyróżnić na rynku. Statuetka powinna być ukoronowaniem naszych działań i potwierdzeniem, że dobrze wykonujemy swoją pracę jako HR-owcy, menedżerowie, zarząd. W przeciwnym wypadku możemy sobie narobić więcej krzywdy niż pożytku. Bo przecież nasi pracownicy dokładnie wiedzą, czy przyznana nagroda w konkursie rzeczywiście odzwierciedla nasze działania jako pracodawców, atmosferę panującą w firmie, klimat pracy, czy też sposób współpracy z pracownikami. Jeśli ludzie wewnątrz będą czuli dysonans pomiędzy tym, w jaki sposób się kreujemy na zewnątrz, a tym, co rzeczywiście jest w środku firmy, narobimy sobie jedynie kłopotu. Kandydaci prędzej czy później także się o tym dowiedzą.

Na co zwrócić uwagę wybierając plebiscyt?

Wybór konkretnego konkursu jest nie lada wyzwaniem. Na rynku jest mnóstwo plebiscytów, które zachęcają do udziału. Czym się zatem kierować?

RENOMA KONKURSU I ORGANIZATORA

W pierwszej kolejności zwróciłabym uwagę na to, czy plebiscyt, który bierze pod uwagę moja firma, liczy się na rynku. Czy jest to renomowany konkurs, który zwraca uwagę kandydatów i jest w stanie ich przyciągnąć. Jacy pracodawcy biorą udział w konkursie i jakie są kryteria oceniania. Czy jest to płatny, czy bezpłatny konkurs, czy wymaga ze strony pracodawcy jakiś konkretnych działań, czy też nie. Dlaczego to tak istotne? Na rynku jest wiele plebiscytów oraz konkursów, które tylko z nazwy je przypominają. Pod płaszczykiem statuetek i wystawnych kolacji kryje się fałsz w postaci możliwości zapłacenia za wygraną i otrzymanie nagrody. W kuluarach dużo się o tym dyskutuje, jednak są osoby, które nie mają wiedzy na temat tego typu praktyk. Dlatego tak istotne jest, aby wybierać tylko te wydarzenia i konkursy, w których pracodawcy czy ich projekty są rzetelnie oceniane, a kryteria są jasne i klarowne dla uczestników. Nie ma sensu brać udziału w plebiscytach, w których otrzymanie nagrody determinuje opłata. Powiem więcej, organizacje, które przystępują do tego typu wydarzeń i chwalą się swoimi „osiągnięciami” ostatecznie tracą na tego typu działaniach. Prędzej czy później bowiem nieuczciwość wychodzi na jaw i pozostaje niesmak, który krąży po rynku. 

Zanim zgłosisz swoją firmę do konkursu, poznaj zasady działania, oceniania oraz zweryfikuj, czy zgłoszenie, w które inwestujesz swój czas i energię, jest tego warte.

REALNE KORZYŚCI DLA PRACODAWCY

Druga rzecz, którą warto przeanalizować dotyczy korzyści, które naszej organizacji przyniesie udział w konkursie. Jeśli udział w konkursie kończy się jedynie dyplomem, który możemy powiesić na ścianie, nie ma sensu tracić czasu. Na rynku są plebiscyty, które wyróżniają się tym, że mają realny wpływ na to, jak odbierane są marki pracodawców biorących w nich udział. Laureaci mają okazję podzielić się swoimi doświadczeniami z innymi pracodawcami na rynku, dobre praktyki są promowane i szerokie grono dowiaduje się o tym, kto został wyróżniony. Tego typu korzyści są warte zachodu. Są też plebiscyty, które są cenione w konkretnych branżach czy specjalnościach – im także warto się przyjrzeć. Przy wyborze konkursu warto wziąć pod uwagę to, czy kandydaci, którzy są w kręgu naszych zainteresowań doceniają nagrody czy wyróżnienia, które otrzymujemy. Niekiedy oni doskonale zdają sobie sprawę, które konkursy są gwarantem jakości. Ten aspekt również powinien nas interesować, bo przecież w długiej perspektywie interesuje nas wyróżnienie się na rynku i przyciąganie odpowiednich pracowników.

Sporą korzyścią dla nas jako pracodawców mogą być również dane, które uzyskamy w związku z udziałem w konkursie. Jeśli przykładowo organizator przeprowadzał ankietę wśród naszych pracowników, te dane mogą stanowić dla nas genialne źródło wiedzy oraz materiał do pracy. Co więcej, niekiedy sami nie mamy zasobów, aby przeprowadzać tego typu ankiety i je analizować, udział w konkursie może stanowić ku temu sposobność.

PROCES ZGŁOSZENIOWY

Podczas wyboru odpowiedniego konkursu dla pracodawcy zwróciłabym uwagę na cały proces zgłoszeniowy oraz wszystkie aktywności, które my jako organizacja musimy podjąć, aby wziąć udział w plebiscycie. Tj., ile czasu będziemy musieli poświęcić na wypełnienie formularza zgłoszeniowego, jakie materiały będziemy zobowiązani przygotować, jakie dane dostarczyć. Te informacje mają o tyle znaczenie, że generują konieczność zaplanowania zasobów. Jeśli sposób oceny jest skomplikowany albo wymaga zaangażowania wszystkich pracowników w firmie, może to być nie lada wyzwanie dla organizacji. Dlatego zanim zgłosimy swój udział, zweryfikujmy, w jaki sposób przebiega ocena oraz jakich zasobów wymagać ona będzie od nas jako ocenianego pracodawcy.

Jak pisałam we wstępie, konkursów mamy dziś na rynku wiele. Chcąc wyróżnić swoją markę pracodawcy w jakimkolwiek plebiscycie, powinniśmy zrobić research i wybrać konkurs, który będzie odpowiedni dla naszej organizacji oraz celów, które chcemy osiągnąć. I nawet jeśli konstatacją po zrobieniu rozeznania będzie decyzja, że jeszcze powinniśmy poczekać z udziałem w jakimkolwiek plebiscycie, to także jest ok. Nie szukajmy na siłę! Zainwestujmy swój czas i pozostałe zasoby w coś, co będziemy czuli i co przyniesie nam realne, mierzalne korzyści!

Udostępnij:
Autor wpisu: Ula Zając-Pałdyna
Założycielka HR na obcasach, właścicielka agencji doradztwa personalnego, prawniczka pisząca doktorat z zarządzania.