Wczoraj przypadł Światowy Dzień Miłośników Książek i złożył się on doskonale z moją chęcią polecenia Wam – Drodzy Czytelnicy kilku ciekawych pozycji. Od jakiegoś czasu dość często odpowiadam na Wasze indywidualne prośby o polecenie literatury, postanowiłam więc wprowadzić na stałe do bloga cykl „Co czyta HR na obcasach?

„Pracownik w firmie – od przyjęcia do zwolnienia”

Na pierwszy ogień idzie książka mocno merytoryczna, którą dostałam od mojej siostry, zawodowo Pani Mecenas. Gosia dokładnie wie co lubię, więc idealnie trafiła w mój gust. A sama książka jest świetnym kompendium dla każdego, kto poszukuje wiedzy prawniczej w obszarze zatrudniania. Dowiemy się więc z niej jak wygląda kwestia ochrony danych osobowych w procesie rekrutacji, o czym warto pamiętać podpisując umowę o pracę, jak wyglądają obowiązki pracodawcy w trakcie trwania stosunku pracy i wiele innych zagadnień związanych z zatrudnianiem. Jest to doskonała pozycja dla wszystkich tych, którzy nie mają prawniczego wykształcenia, a są HR-owcami i na co dzień wspierają innych w obszarze zatrudniania. Dzięki tej książce zdecydowanie łatwiej czyta się kodeks pracy i inne ustawy związane z zatrudnianiem. Często ją polecam, więc i Wy powinniście o niej wiedzieć.

„Derekrutacja, czyli jak skutecznie rozwiązać stosunek pracy”

Wielokrotnie czytałam i słyszałam o różnych perypetiach związanych ze zwolnieniami pracowników. Temat rozstań z pracownikami przez wielu jest określany jako niewygodny i trudny. Z mojej perspektywy takie postrzeganie wynika z braku dostatecznej wiedzy dotyczącej zwolnień. Pewnie, że nie ma nic radosnego w zwolnieniach, jednak jako HR-owcy powinniśmy wspierać menedżerów w tym obszarze. Pełniąc rolę HR Business Partnera wielokrotnie uczestniczyłam w rozmowach rozstaniowych i przygotowywałam dokumentację z tym związaną. Książka, którą dziś Wam rekomenduję, bardzo obszernie i szczegółowo rozprawia się z tematem zwolnień. Dowiecie się z niej jak bezpiecznie rozwiązać stosunek pracy, jak powinna przebiegać rozmowa rozstaniowa oraz jakie są obowiązki i prawa obydwu stron stosunku pracy. Dodatkowo autorzy zawarli w lekturze temat kontroli pracownika, związków zawodowych, postępowań odwoławczych oraz wzory pism, które możemy wykorzystać w swoich działaniach. Lektura bardzo przydatna dla wszystkich osób, które bezpośrednio lub pośrednio mają związek z procesem rozstawania się z pracownikami, nawet jeśli dotyka ich tylko sporadycznie.

„Pierwszy klient, czyli co zrobić, by pracownik był najlepszym ambasadorem firmy”

Kiedy kurier przyniósł mi tę książkę najbardziej byłam zaskoczona jej objętością. Spodziewałam się czegoś większego. Otrzymałam krótką, ale bardzo treściwą lekturę złożoną z wywiadów. To nie jest mój typ książki, rzadko sięgam po lektury w formie wywiadów. Tę jednak warto przeczytać. Nie każda rozmowa była dla mnie odkrywcza, ale kilka z nich było zdecydowanie wartych przeczytania. Z tej pozycji dowiemy się sporo o komunikacji, o tym jak sprawić by ludzie utożsamiali się z firmą i byli jej naturalnymi ambasadorami. Krótka, szybka i zdecydowanie warta przeczytania lektura.

„Tworzenie modeli biznesowych”

To polecenie może Was lekko zdziwić. Książka autorstwa Osterwaldera i Pigneura wprowadza w założenia modelu Canvas i wyjaśnia na przykładach w jaki sposób stworzyć model biznesowy przy pomocy szablonu Canvas. Modele biznesowe często stosujemy w biznesie, aby uprościć, a jednocześnie doprecyzować poziom wiedzy, aby wszystkie osoby, które są odpowiedzialne za podejmowanie decyzji mówiły tym samym językiem. Okazuje się, że właśnie szablon modelu Canvas jest, jak dla mnie, najprostszy, a jednocześnie jest najbardziej pełną możliwością przedstawienia modelu biznesowego. Po przeczytaniu lektury będziemy wiedzieli, że tak naprawdę model Canvas możemy zastosować do każdego pomysłu, nie tylko biznesowego. Książka jest świetnie napisana i dostarcza wielu przykładów, np. dowiemy się jaki jest model biznesowy Apple’a – jaką wartość daje swoim klientom, jakie źródła przychodów generuje i jakimi kanałami dystrybucji się posługuje. Pozycja, którą warto mieć na półce i zaglądać do niej w momencie generowania pomysłów oraz ich prezentowania.

Mam nadzieję, że lektury okażą się dla Was ciekawe, być może któreś z nich już goszczą na Waszych półkach!

Udostępnij:
Autor wpisu: Ula Zając-Pałdyna
Założycielka HR na obcasach, właścicielka agencji doradztwa personalnego, prawniczka pisząca doktorat z zarządzania.