• Kilka słów o edukacji

    Wrzesień w pełni – dzieci ruszyły do szkoły, co widać po ilości samochodów i korków, na które natykam się każdego ranka. Za chwilę rozpocznie się rok akademicki i studenci rozpoczną kolejny etap swojej edukacji. Kilkanaście lat temu ja też stałam przed wyborem kierunku studiów i rozpoczynałam swoją samodzielną edukację. Wybór nie był prosty, tak jak nie jest prosty dla wielu osób, które kończą szkołę średnią. I przekonuję się o tym bardzo często podczas rozmów z kandydatami, którzy mówią o tym, że ich wybory nie do końca były przemyślane.

    Zmiana goni zmianę

    Ostatnio stojąc w korku słyszałam w radiu rozmowę na temat zmian w oświacie w Polsce. Minister edukacji narodowej przekonywała dziennikarza, że potrzebna jest likwidacja gimnazjów i powrót do ośmiu klas szkoły podstawowej. Jedno chcę przy tym zaznaczyć. Moim celem nie jest krytykowanie jakiejkolwiek władzy i na temat polityki nie mam zamiaru się wypowiadać, jednak rozmowa, którą usłyszałam skłoniła mnie do smutnej, niestety, refleksji. Czy naprawdę powinniśmy zajmować się ilością lat spędzonych w szkole podstawowej, tudzież gimnazjum, czy raczej zainteresować się tym czego uczą się dzieci? Czy naprawdę jest w tej chwili istotne, żeby przeorganizowywać system, czy może warto przeznaczyć te pieniądze na rewizję programu nauczania?

    Minęło trochę czasu od kiedy skończyłam podstawówkę i byłam tzw. ostatnim rocznikiem sprzed reformy, która wprowadziła gimnazja i nowe zasady dotyczące zdawania matury. Nie zauważyłam wśród osób, które kończyły gimnazja jakiś szczególnych zmian w poziomie wiedzy czy umiejętności w porównaniu z osobami sprzed reformy. Nie spodziewam się też, że planowana na najbliższe lata zmiana i powrót do starych zasad coś zmieni.

    Ważny wybór wcale nie taki prosty

    Kilkanaście lat temu stałam przed wyborem do jakiego liceum pójść, jaki profil klasy wybrać, a w klasie maturalnej zadawałam sobie pytanie o kierunek studiów, który powinnam wybrać. W podjęciu decyzji nie pomogła mi szkoła, bo nikt nie pokusił się o analizę tego jakie są moje mocne strony, pamiętam jedynie, że pytano mnie na jaki kierunek studiów zamierzam iść. Moi rodzice też nie mieli dla mnie przemyślanej rady – skoro się dobrze uczyłam, sugerowali mi medycynę lub prawo. Z biologią nigdy nie przepadałam, więc decyzja niejako sama się podjęła. Gdybym dziś podejmowała decyzję, na pewno nie wybrałabym tego samego kierunku studiów, mimo, że nie miałam większych problemów z ukończeniem go, a wiedza, którą zdobyłam przydaje mi się w życiu. Bonusem jest też dobra pamięć, którą przez pięć lat ćwiczyłam wkuwając na pamięć kodeksy.

    Decyzja, od której wiele zależy często jest podejmowana pod wpływem chwili, impulsu i nie zawsze trafionych przemyśleń. Często od świadomości rodziców zależy wybór ich dzieci, a przecież każdy powinien mieć taki sam start.

    Tak jak uczniowie często nie są przygotowani do wyboru studiów, podobnie studenci i absolwenci wchodzą na rynek pracy bez wiedzy o tym jak stworzyć cv czy też jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej. Pierwsze zderzenia z rzeczywistością bywają przez to bolesne. A przecież wystarczyłoby zrobić tak niewiele, aby wesprzeć młodych ludzi w ważnych decyzjach i pomóc im wejść w dorosłe życie. Współpracuję z uczelniami, bo są otwarci na wiedzę biznesową i zależy im na losie swoich studentów i absolwentów, jednak wiem też, że te wszystkie działania są podejmowane z późno.

    Na dziś to tyle.

    Dobrego dnia!

3 komentarzeso far.

  1. Dawid Bałut napisał(a):

    ” Czy naprawdę powinniśmy zajmować się ilością lat spędzonych w szkole podstawowej, tudzież gimnazjum, czy raczej zainteresować się tym czego uczą się dzieci? ” W punkt.
    System szkolnictwa, który powstał w erze przemysłowej w ogóle nie ma zastosowania do obecnego świata kreatywnego. Niestety ludzie, którzy są odpowiedzialni za naukę i prowadzenie młodych pokoleń przez życie, sami są ślepymi ofiarami systemu w którym się wychowywali. Każdy miał być szary, każdy miał wpasowywać się w szablon i mieć kwadratową głowę z jedynym poprawnym światopoglądem. Czasy się zmieniły, system pozostał.
    Potrzebujemy nauczycieli, którzy chcą pomagać dzieciakom rosnąć i się rozwijać. Potrzebujemy nauczycieli, którzy będą w stanie wychwycić talent i rozwijać silne strony indywidualistów, a nie sprowadzać wszystkich do jednego poziomu.
    System edukacji jest zepsuty na całym świecie, ale wierzę, że nawet jeden nauczyciel jest w stanie zmienić życie wielu ludzi. Więc jeśli ktoś jest odpowiedzialny za kształtowanie młodych ludzi, lekturą obowiązkową powinien być ten wykład Setha Godina z TedX:
    „Stop stealing dreams”, https://www.youtube.com/watch?v=sXpbONjV1Jc

    A dla Ciebie Ula szacunek za poruszenie tego tematu i robienie tego:
    „Współpracuję z uczelniami, bo są otwarci na wiedzę biznesową i zależy im na losie swoich studentów i absolwentów”

  2. Krystian napisał(a):

    dzisiaj mysle ze zdecydowana wiekszosc tego co w szkole jest bez sensu, czlowiek wie cos o wszystkim i co z tego?, zapraszam do siebie http://www.krystianwojtowicz.pl

  3. Marta Olcha napisał(a):

    Mam wrażenie że dziś i tak to czego się uczymy nie odzwierciedla tego czym się zajmujemy w przyszłości, Ja mając wykształcenie humanistyczne pracuję w informatyce, fakt długo szukałam na http://www.mostwanted.pl/ ale jeśli jest się dość zmotywowanym można osiągnąć sukces nawet bez edukacji w danej dziedzinie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *