• Employer branding za złotówkę? A jakże!

    Urszula Zając-Pałdyna

    Kiedy słyszymy employer branding czy budowanie wizerunku pracodawcy w głowie zapala się często czerwona lampka. Dlaczego? Bo to temat dla korporacji, a przecież jesteśmy małą firmą. Bo to wymaga budżetu, a nasz prezes liczy każdą złotówkę. Przecież trzeba stworzyć strategię, zaangażować mnóstwo ludzi.. W sumie po co nam employer branding skoro i tak nie jest źle?

    Znacie to? A jakże! Sama stykam się z takim myśleniem od ładnych paru lat. Pamiętam jak dziś, gdy prowadziłam warsztaty z zakresu employer brandingu dla klientów Grupy Pracuj w wielu miastach Polski. Spotykałam się z małymi i średnimi firmami i opowiadałam jakie to świetne rozwiązania w obszarze budowania wizerunku pracodawcy wdrożyła Grupa Pracuj. Uczestnicy warsztatów patrzyli na mnie z zaciekawieniem i jednocześnie z powątpiewaniem. W sumie nie ma się co dziwić. Duże organizacje posiadają budżet, strategię employer brandingu, ludzi odpowiedzialnych za zaplanowanie działań i ich wdrożenie.

    Co zatem mogą zrobić mniejsze organizacje, a nawet takie, które zatrudniają zaledwie kilku pracowników? Całkiem sporo! Na początek proponuję dowiedzieć się co w trawie piszczy. Domyślam się, że jako osoba odpowiedzialna za HR rozmawiasz z ludźmi w firmie i często słyszysz jakie są ich potrzeby. Z własnego doświadczenia wiem jednak, że anonimowe wypowiedzi pracowników mogą dostarczyć Ci dużo ciekawych informacji. Anonimowość sprzyja większej otwartości i możemy liczyć na szczere wypowiedzi pracowników, którzy nie muszą martwić się jak są postrzegani przez innych.  Ankietę możesz stworzyć sam (-a) przy użyciu darmowych narzędzi dostępnych online. Jeśli nie wszyscy pracownicy mają w pracy dostęp do komputerów, przygotuj dla nich ankietę papierową. Bardzo ważne jest zapewnienie anonimowości, np. poprzez urnę/ pudełko, do którego pracownicy będą wrzucali wypełnione ankiety.

    Tworząc ankietę masz niepowtarzalną okazję zapytać pracowników o to co cenią w firmie, w której pracują, co by w niej zmienili, czego oczekują od swojego pracodawcy. Tak naprawdę masz możliwość poruszenia wielu wątków, nawet tych, o które chcesz zapytać przy okazji. Pamiętaj jednak, że z założenia ankieta powinna być w miarę krótka, aby nie zniechęcić pracowników i spowodować, że odpowiedzą na wszystkie pytania.

    Wyniki ankiety dadzą Ci pierwszy obraz tego co dzieje się w firmie, jakie panują nastroje oraz jak oceniane są działania firmy jako pracodawcy. Ta wiedza posłuży do projektowania działań z zakresu employer brandingu.

    Pamiętaj, aby zadbać o odpowiednią komunikację. Pracownicy powinni wiedzieć w jakim celu wypełniają formularz oraz co stanie się z wynikami ankiety. Dostosuj formę i narzędzia komunikacji do tych obowiązujących w firmie.

    Mam dla Ciebie dobrą wiadomość! Za Tobą pierwszy krok w zakresie budowania wizerunku pracodawcy, na który nie wydałeś nawet złotówki.

    Czekaj na kolejne wskazówki!

     

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *